Anazitisi Nosokomeia Thessalonikis Epikoinwnia Thessgiatro
Eggrafi Melwn  Oroi Xrisis Thessgiatro  Oroi Xrisis

Ποια τρόφιμα επηρεάζουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα;

 
 
Το “κοινό” κρυολόγημα συνήθως επηρεάζει την ανώτερη αναπνευστική οδό και τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν τη συμφόρηση ή καταρροή, πονόλαιμο, πόνους στο σώμα, βήχα, πυρετό και το φτέρνισμα. Πώς μπορούμε λοιπόν εμείς να παρέμβουμε στην λειτούργια του ανοσοποιητικού; Τελικά, μπορεί  η διατροφή μας να συμβάλλει στην πρόληψη της κοινής γρίπης; Η απάντηση είναι φυσικά και ναι!
 
Η διατροφική κατάσταση ενός ατόμου παίζει σημαντικό ρόλο στην διατήρησης της καλής υγείας και συχνά αποτελεί καθρέφτη για το ανοσοποιητικό σύστημα όσον αφορά την ετοιμότητά του στην αντιμετώπιση πιθανών λοιμώξεων. Το ανοσοποιητικό είναι ένα σύνθετο αμυντικό σύστημα που μας  προστατεύει από τα βακτήρια, τους ιούς και άλλους παθογόνους οργανισμούς. Επομένως, όταν το ανοσποιητικό μας είναι αδύναμο, τότε γινόμαστε ευάλωτοι σε κρυολογήματα, ιώσεις και άλλες σοβαρές καταστάσεις.
     
Έως σήμερα, πολλές μελέτες έχουν διεξαχθεί, οι οποίες ερευνούν την επίδραση κάποιων παραγόντων στο ανοσοποιητικό σύστημα, όπως είναι η διατροφή, η άσκηση, η ηλικία, τα βότανα κλπ. Όσον αφορά την κατανάλωση τροφίμων και το κατά πόσο αυτά μπορούν να επηρεάσουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα, γιατροί και διατροφολόγοι καλούνται καθημερινά να δώσουν απαντήσεις  σε τέτοιου είδους ερωτήματα. Τα αποτελέσματα παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, χρειάζεται ωστόσο περισσότερη έρευνα για να βγάλουμε πιο επαρκή και ασφαλή συμπεράσματα, καθώς δεν είναι πλήρως σαφής ακόμα ο μηχανισμός λειτουργίας του ανοσοποιητικού μας συστήματος.
 
Έτσι, κάποιες γενικές αρχές διατροφής είναι σημαντικό να εφαρμόζονται για τη γενικότερη υγεία του οργανισμού. Ας δούμε λοιπόν, ποια βήματα μπορούμε να ακολουθήσουμε ώστε να ενισχύσουμε και να εφοδιάσουμε το ανοσοποιητικό μας και παράλληλα να αποφύγουμε πιθανά κρυολογήματα που παραμονεύουν.
 

Ενεργειακή πρόσληψη

Ο πρώτος και ίσως σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, είναι η ενεργειακή πρόσληψη. Άτομα που δεν σιτίζονται ικανοποιητικά και ακολουθούν μια υποθερμιδική δίαιτα,  διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για μολύνσεις, λόγω της εξασθένισης του ανοσοποιητικού τους συστήματος. Αυτό όμως, δεν σημαίνει ότι πρέπει να καταναλώνουμε υπερβολικές δόσεις λιπαρών τροφίμων και να “φορτωνόμαστε” με περιττές θερμίδες, διότι εξίσου προβληματική είναι και η υπερβολική πρόσληψη ενέργειας. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η παχυσαρκία συνδέεται με αυξημένο ποσοστό μολυσματικών ασθενειών. Συγκεκριμένα, επιστήμονες στην Ιατρική Σχολή Chapel Hill του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας έδειξαν ότι η παχυσαρκία μπορεί να ελαττώσει έως 50% την λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, καθιστώντας μας έτσι επιρρεπείς στη γρίπη και τις άλλες ιώσεις.
 

 Αντιοξειδωτικά

Μια διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία μπορεί επίσης να ενισχύσει το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Τα αντιοξειδωτικά καταπολεμούν αποτελεσματικά τις ελέυθερες ρίζες, οι οποίες είτε εισέρχονται στον οργανισμό μας είτε παράγονται σε μεγάλες ποσότητες και αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα, καθιστώντας τα κύτταρα μας πιο ευάλωτα σε λοιμώξεις και ιώσεις. Διατροφικά αντιοξειδωτικά είναι η βιταμίνη Α (αυγά), η βιταμίνη C (φρούτα και λαχανικά, όπως πορτοκάλια, λεμόνια, ντομάτες, πιπεριές, φυλλώδη λαχανικά, πατάτες), η βιταμίνη Ε (ελαιόλαδο, μπρόκολο, αβοκάντο, σπανάκι, ψάρια, ξηροί καρποί, σίκαλη), το λυκοπένιο (ντομάτα), το σεληνίο (ψάρια, γαλοπούλα), τα φλαβονοειδή (τσάι, κρασί, διάφορα χόρτα, φλούδα πολλών φρούτων, σταφύλια, πορτοκάλια, γκρείπφρουτ, μούρα, κρεμμύδια, μπρόκολο, λάχανο, πρα΄σινα φασόλια, σπανάκι, σέληνο), κα.
 

 Ψευδάργυρος

Ο ψευδάργυρος είναι ένα σημαντικό μεταλλικό ιχνοστοιχείο, που εντοπίζεται στα περισσότερα πρωτεινούχα τρόφιμα, όπως μοσχάρι, αρνί, χοιρινό, γαλοπούλα, κοτόπουλο, σολομός, αστακός και μύδια. Παίζει σημαντικό ρόλο στην δομή δεκάδων ενζύμων που εμπλέκονται στον μεταβολισμό της ενέργειας, στη σύνθεση νουκλεικών οξέων, στην ανάπτυξη, στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, στη σεξουαλική ανάπτυξη και στις λειτουργίες της όσφρησης και της γεύσης. Πολλές μελέτες έχουν εξετάσει την αποτελεσματικότητα του ψευδαργύρου για την ένταση και τη διάρκεια των συμπτωμάτων του κοινού κρυολογήματος, όμως τα συμπεράσματα είναι διφορούμενα. Σε κάποιες περιπτώσεις ο ψευδάργυρος φάνηκε να βοηθάει στην υποχώρηση του κρυολογήματος και πιθανόν να είναι ωφέλιμος, σε κάποιες άλλες μελέτες όμως δε θεώρησαν τον ψευδάργυρο ως συνιστώμενο μέσο αντιμετώπισης των συμπτωμάτων του κρυολογήματος.
 

Αλκόολ με μέτρο!

Η κατανάλωση οινοπνεύματος έχει αρνητική, βραχυπρόθεσμη επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο αυξάνει την πιθανότητα λοίμωξης. Όταν πίνουμε αλκοόλ ενώ έχουμε ένα κρυολόγημα  θέτομε περαιτέρω σε κίνδυνο το ανοσοποιητικό μας σύστημα, γεγονός που καθιστά δύσκολο για το σώμα μας να καταπολεμήσει τον ιό. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παρατεταμένη ασθένεια ή ακόμα και την  πιθανότητα εκδήλωσης μιας πιο σοβαρής ασθένειας.
 
 Από τα παραπάνω είναι μάλλον προφανές ότι η υιοθέτηση της Μεσογειακής διατροφής με τα φρούτα, τα λαχανικά, το ελαιόλαδο, τα ψάρια, το κρασάκι, τα όσπρια, τα μυρωδικά και τα βότανα της αποτελεί το μαγικό φίλτρο για την πρόληψη και αντιμέτωπιση των ιώσεων. Αν λοιπόν αναρωτιέστε γιατί κάποιοι δεν αρρωσταίνουν, αναζητήστε την απάντηση στα μυστικά της διατροφής τους!
 
 
Read 731 times
Bookmark and Share

Βρείτε Γιατρό

Translate this article:

Eggrafi giatroi Logo

THESSGIATRO BEST BUTTON 01

THESSGIATRO BEST BUTTON 03

THESSGIATRO BEST BUTTON 04

THESSGIATRO BEST BUTTON 06

Hlektroniki Syntagografisi 01

Leksiko Iatrikwn Orwn

Giatroi Xwris Synora Banner 01

Giatroi Xwris Synora Banner 02

xamogelo

Republic Radio 100.3 01